Deltävling 2, efteråt

Vilken besvikelse, det var den första tanken som kom ut efter att andra deltävlingen var slut. Vilken otroligt, jäkla besvikelse. Ingen av artisterna levererade riktigt och det var en pina att höra resultaten när nästan ingen av de topptippade tog sig till andra omgången. Men vi börjar med en sumering av kvällen.
.
Inledningen: Ett fint pojkbandsmedley av Gina och Sarah samt Eric Saades dansare från förra året, en helt okej början och jag gillar ju pojkband ;). Att Helena inte kunde vara med märktes faktiskt inte utan Sarah och Gina höll ihop det helt okej.
.
Ulrik Munther - Soldiers: jag har fortfarande "En vanlig dag" i färsk minne sen 2009 och trodde att Sveriges nya flickfavorit skulle köra något på svenska men det blev, överraskande nog, en låt på engelska. Med munspel och gitarr spelade han in sig som en av mina favoriter i den här deltävlingen. Låten var trallvänlig och trevlig och framträdandet var väl inte så mycket krusiduller. Men helt ok, Ulrik. En finalplats är du värd!
.
Top Cats - Baby doll : Rockabillypop i alla ära. Men när småkillarna i Top Cats äntrar scen vill jag bara stänga av. The Playtones gjorde en poppig dänga förra året med the king men killarna i Top Cats misslyckas med att upprepa detta och tjejerna på scen, sjunger dom ens? Nej, jag var inte förtjust och hade inte önskat dom till andra chansen, men Sverige fann det annorlunda.
.
Sonja Aldén - I din himmel: en typisk Sonja-låt och deltävlingens enda ballad. Sonja tar inte så mycket plats, varken på scen eller med rösten och jag kan tycka att balladen faller platt om man jämför med hennes andra låtar, och kan vara så att även Sverige höll med mig där då Sonja inte ens klarade av att ta sig till andra chansen.
.
Andreas Lundstedt - Aldrig, Aldrig: Här har vi någon som aldrig gör oss besviken, discopop går alltid hem och visst hörde man alcazarsoundet? Låten hade nog gjort sig bättre på engelska och Andreas orkar inte riktigt enda fram solo utan Tess & Lina hade nog behövts i år igen. Men en helt okej låt som borde tagit sig längre med tanke på deltävlingens startfält. Men stackars Andreas och hans schlagerpop blev utslagna redan innan andra omgången.
.
Timoteij - Stormande hav: Om Ulrik är flickfavoriten är Timoteij pojkarnas favoriter. Fyra vackra damer, lite instrument och en popig folklåt. Jag vet inte hur många som kommer ihåg Kom? Stormande hav når inte upp till det poppiga som Kom hade och blir en besvikelse. Jag hade förväntat mig något mer catchy men Sverige röstade damerna till andra chansen.
.
David Lindgren - Shout it out: När David kom var reaktionen: ÄNTLIGEN! En poppig låt som säkerligen kommer spelas flitigt i sommar och visst lät han väl lite som Danny? En klar favorittippning och visst tog han sig till final tack och lov. Det är såhär det ska vara? Förutom att framträdandet var lite i underkant. Ett bättre framträdande nästa gång så blir jag nöjd!
.
Mimi Oh - Det går för långsamt: Min första reaktion var att hon liknade en färggladare version av Veronica Maggio och det var i princip den känslan jag hade hela låten. Det var absolut ingen dålig låt och jag tror säkert att vi får höra mer av Mimi Oh efter detta men i melodifestivalen höll den inte måttet. Även om jag älskade scenkläderna.
.
Thomas di Leva - Ge aldrig upp: di Levas debut i melodifestivalen efter ÅR av artist. Inga konstigheter utan en Thomas di Levalåt helt enkelt. Tyvärr räckte inte ens det ända fram utan Thomas fick nöja sig med en 5eplats. En helt ok prestation med tanke på att han slog schlagerrävarna Sonja och Andreas och det genom att bara vara sig själv!
.
Mellanakten: Elektrisk - Anniela var den låten som skulle få en ny tappning idag. En skitdålig tappning om jag får säga det själv. Blev besviken där med. Nu hoppas jag att TREDJE deltävlingen håller högre klass.
.
Mina förhandstippningar efter att ha hört första omgången var:
Till final: Ulrik & David.
Andra chansen: Sonja & Andreas.
Men två rätt av 4 är väl inte fy skam då resultatet sa:
Till final: Ulrik & David.
Till Andra chansen: Top Cats & Timoteij.
Kan bli en skräll för Top Cats, det har hänt förr och kommer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0