melodifestivalen - deltävling 1 (Växjö)

Nu drar melodifestivaltåget igång igen, och vi börjar i Växjö med den första av fyra stycken deltävlingar. Jag vet, med ganska stor säkerhet att flertalet som läser den här bloggen inte har ett melodifestivalsintresse men det har jag och det är ju faktiskt min blogg ;).
.
Men, deltävling 1. Deltagande namn: Sean Banan, Dead by April, Loreen (som vi kommer ihåg från förra året), Thorsten Flinck, Marie Serneholt, Moniker (även där, förra året) och Abalone Dots, Afro-Dite.
Dessa 8 gör upp om 2 platser till den stora, svenska, finalen och 2 platser till Andra chansen. Ungefär precis som föregående år, förutom att herr Björkman ändrat lite regler (som jag faktiskt inte satt mig in i ;p)
.
Min tippning är att deltävling 1 kommer bli en hel del flum och ploj i och med Sean Banan, som jag tyvärr inte är ett större fan av, och Thorsten Flinck. I och för sig gjorde Björn Kjellman ett otippat, och faktiskt ett av mina favoritbidrag det året, nummer men att herr Flinck skulle göra en liknande succé har jag överlag svårt att se.
Dead by April, göteborgsbandet som fick ett genombrott med Losing you, verkar ha hamnat i helt fel sammanhang men rockigare låtar brukar placera sig bra i Melodifestivalen.
.
Även en gammal melodifestivalsvinnare gör come back. 2002 vann de ju Sverigefinalen och fick tävla i ESC där de kammade hem en åttondeplats om jag inte missminner. Det är såklart Afro-Dite jag pratar om som i år tävlar med låten "The boy can dance", och Sverige gillar ju gamla melodifestivalsvinnare de med så en andra chansen kan nog Afro-Dite räkna med.
.
Loreen och Moniker är ju två som man inte riktigt vet vart man har, men förra året gick det bra för båda och jag skulle tippa att Loreen och Moniker har samma tur i år igen. Jag har inte sån stor koll på dessa två ochAbalone Dots har jag tyvärr aldrig hört talas om!
Och så den sista deltagaren, Marie Serneholt, som ställt upp två gånger tidigare som deltagare och ett år som konferencier för Melodifestivalen, tävlar i år igen. Ska vi tippa på en eurodiscopopdänga? Eller en helt vanligt poppig låt? Det brukar ju vara Maries melodi. En ballad är otippat men visst sjunger hon sig till MINST andra chansen. 
Vi får se, efter halv tio ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0